Wyobraź sobie sytuację, w której do Twojego sklepu przychodzi klient, chcący złożyć reklamację. W jednej ręce trzyma paragon, a w drugiej produkt, który u Ciebie zakupił. Zdenerwowany prosi o rozmowę z managerem. Lub inny przykład: klient odsyła do Twojej firmy produkt bez faktury, paragonu czy etykiety. Nie informuje o numerze zamówienia, lecz oczekuje, że… jego zgłoszenie zostanie rozpatrzone. Twoi pracownicy poświęcają czas, aby zidentyfikować, skąd pochodzi towar, kiedy został wysłany i czy roszczenie w ogóle ma rację bytu. Niezależnie od tego, która sytuacja Cię spotyka – kupujący ma prawo do reklamacji, którą musisz uznać.
Reklamacje są nieodłączną częścią działalności w każdej firmie handlowej. Większość przedsiębiorców stara się zapewnić jak najwyższą jakość swoich produktów i usług. Czasami jednak zdarzają się sytuacje, w których klienci zgłaszają uwagi dotyczące zakupionych dóbr. Nie zawsze są one zasadne. Niektórzy kupujący potrafią nawet posunąć się do oszustwa – np. deklarując, że przedmiot był zniszczony w momencie nabycia, podczas gdy w wyniku nieprawidłowego użytkowania, zniszczono go już po zakupie.
Reklamacje oznaczają dla przedsiębiorcy ponoszenie dodatkowych kosztów i konieczność naprawienia błędów. To dość delikatna kwestia – zdenerwowany kupujący może pogorszyć wizerunek firmy. Rozwiązanie takiego sporu to szansa na to, żeby poprawić relacje z klientami. Aby mogło tak być, zarządzanie reklamacjami musi być skuteczne i dobrze skoordynowane. Najlepsze efekty daje wykorzystanie do tego odpowiednich narzędzi IT, takich jak np. system ERP.