System ERP – jak zwiększa efektywność?
Wycieczka po firmie, która wdrożyła cyfryzację procesów biznesowych.
Trudne czasy dają się we znaki każdemu przedsiębiorcy. Branża produkcji meblarskiej z jednej strony cieszy się dużym zainteresowaniem klientów, a z drugiej musi zmagać się z różnymi trudnościami. Czynniki, które miały na to wpływ, można wymieniać w nieskończoność. Zaczynając od pandemii, zerwanych łańcuchów dostaw, przez kryzys i inflację, aż do braków surowców i kosmicznych cen gazu i prądu. Nie mówiąc o problemach związanych ze znalezieniem pracowników o odpowiednich kwalifikacjach. Wielu z tych wyzwań nie da się ominąć. Jednak z odpowiednim podejściem i innowacyjnymi rozwiązaniami, można je skutecznie przezwyciężyć lub zminimalizować ich skutki. Narzędzie, które odpowiada na problemy branży meblarskiej, to dopasowany do potrzeb przedsiębiorstwa system ERP.
Cechą charakterystyczną systemów ERP dla branży meblarskiej jest ich duża elastyczność. Dzięki możliwości dopasowania rozwiązania do potrzeb firmy pomaga ono w osiągnięciu jej pełnej wydajności. Odpowiednio zaprojektowane rozwiązanie IT jest w stanie pomóc organizacji poradzić sobie z problemami, z jakimi się boryka. Jak konkretnie to działa?
Wiele firm meblarskich ma problem z zapanowaniem nad zapasami materiałowymi, a także z ich przechowywaniem. To wyzwanie ma wiele aspektów: zmienność zużycia tarcicy, składowanie i logistyka półproduktów wewnątrz przedsiębiorstwa, a także zaplanowanie wysyłki gotowego towaru. W każdej organizacji może wyglądać to inaczej, ponieważ jest to zależne od modelu biznesowego.
Wyobraź sobie, że w Twojej firmie do wytwarzania towaru wykorzystuje się tkaniny. Istotne jest to, aby do danego zamówienia klienta do produkcji użyć materiału z dokładnie tej samej partii produkcyjnej. Dzieje się tak, ponieważ proces barwienia tkanin nie jest idealnie powtarzalny. Materiał w tym samym kolorze, ale z innej partii, może się różnić odcieniem, lub też grą światła na powierzchni.
Rozwiązanie: oprogramowanie ERP dla branży meblarskiej, zintegrowane z systemem nestingu, ewidencjonuje materiały poprzez dystrybucję etykiet dla każdej tkaniny. Następnie kontroluje proces obróbki tak, aby do klienta trafiły tylko te tkaniny, które są wykrojone pod dane zlecenie produkcyjne. Dzięki etykietom masz możliwość monitorowania dalszych etapów obróbki danej serii w kolejnych działach, a także wykorzystać je do przygotowania wysyłki gotowego produktu z magazynu WMS.
W zależności od charakteru wytwarzania, a także od klientów, istnieje wiele różnych modeli biznesowych w branży meblarskiej. Dlatego na każdym etapie produkcja może wykorzystywać inne podejście do planowania i składowania półproduktów. Przyjmijmy, że jestem producentem łóżek. Na etapie obrobionych i gotowych do złożenia fryz, łatwo będzie mi je zmagazynować. Z kolei zmontowane łóżka zajmują o wiele więcej przestrzeni w magazynie. W tym drugim przypadku korzystniejszym będzie przygotowanie magazynu wysokiego składu dla półproduktów, a w następnej kolejności połączenie go z planowaniem produkcji. Dzięki temu czas od montażu do opuszczenia zakładu przez gotowy wyrób zostanie zminimalizowany.
Rozwiązanie: planowanie półproduktów w systemie ERP dla branży meblarskiej można zdekomponować poprzez łączenie lub dzielenie prognoz i zleceń. Sente stworzyło autorski system DMRP i wdrożyło go w kilku przedsiębiorstwach. Rozwiązanie monitoruje zapotrzebowanie na surowce i półprodukty w czasie rzeczywistym. Uwzględnia zarówno realne potrzeby, jak i te wynikające z prognoz produkcji w kolejnych okresach.
Takie połączenie daje mnóstwo możliwości optymalizacyjnych dla poszczególnych działów. Za przykład wezmę produkcję łóżek tapicerowanych. Wytworzenie pokrowców i działania tapicerni są planowane w systemie na podstawie zamówień klienta i jego potrzeb, a w magazynie nie gromadzą się zapasy, zabierające miejsce innym materiałom. Dział montażu oraz lakiernia mogą agregować wytwarzanie towaru dla zamawiającego, ale też łączyć w większe partie potrzeby produkcyjne dla tapicerni. Z kolei stolarnia może zaplanować produkcję w większych taktach, aby uzupełnić stany magazynowe półproduktów dla konkretnych zleceń, czy też dla prognozowanego zwiększenia sprzedaży. To z kolei pomoże w zmniejszeniu liczby przezbrojeń i ostrzeże planistów o tym, że konieczna jest zmiana planów wytwarzania towaru, jeżeli pojawią się zdarzenia losowe w trakcie tego procesu.
Dobrym przykładem tego problemu w firmie meblarskiej jest planowanie zakupu tarcicy. Przedsiębiorcy z tej branży dobrze wiedzą, że jakość surowca oraz uzysk z obróbki są zmienne w czasie. Dlatego bardzo ważne, aby bez przerwy monitorować dostawy oraz poziom rentowności obróbki materiału.
Rozwiązanie: system ERP dla branży meblarskiej szczegółowo analizuje rzeczywisty uzysk detali z zakupionej tarcicy. Umożliwia to monitorowanie rzeczywistej jakości surowca, a także rentowność obróbki poszczególnych partii w danym czasie. Dodatkowo oprogramowanie stale monitoruje wpływ długości fryzy na uzysk z produkcji.
Powstawanie odpadów w fabryce to naturalny proces. Jednak w momencie, w którym generuje się ich zbyt wiele, zaczynasz tracić pieniądze w sposób niekontrolowany. Część odpadów można jednak ponownie wykorzystać w produkcji, aby zminimalizować koszty. Taka optymalizacja zużycia surowca możliwa jest w oprogramowaniu ERP.
Rozwiązanie: system pomaga wstępnie segregować odpady i monitoruje ich ilość, dzięki czemu przyczynia się do ich wtórnego użycia w produkcji. To pomaga znacznie ograniczyć koszty. Ponadto ewidencjonowanie ich ułatwia określenie skali i jakości procesu wytwarzania.
Wróćmy do przykładu z produkcją łóżek, który poruszyłem w problemie związanym z planowaniem półproduktów. Proces magazynowania oraz wysyłki końcowego wyrobu musi być dobrze przemyślany. Jeżeli Twój magazyn ma mało przestrzeni, musisz planować produkcję tak, by towar nie był składowany, tylko wysyłany do klienta w jak najkrótszym czasie. Ponadto warto zastanowić się nad układaniem gotowych produktów w taki sposób, aby bez konieczności wyszukiwania ich w magazynie, można było sprawnie przetransportować je do rampy załadunkowej.
Rozwiązanie: do tego wyzwania można podejść na przynajmniej dwa sposoby.
Pierwszym z nich jest oznaczenie miejsc odkładczych, które będą traktowane jako lokacje w magazynie WMS. System wskazuje pracownikowi przyjmującemu produkt, gdzie powinien go odłożyć – tak, aby towary transportowane tym samym transportem, były rozmieszczone blisko siebie. Dzięki temu kompletacja zamówień będzie trwała krócej. W skali dwóch czy trzech zleceń to niewielka różnica, ale już w ciągu dnia lub miesiąca oszczędzisz naprawdę sporo czasu.
Drugi sposób to uproszczenie pierwszego. Oprogramowanie wyznacza strefy o wielkości pozwalającej na to, aby odłożyć do niej odpowiednią ilość produktu do załadunku danego samochodu. Następnie kieruje pracownika do kompletacji zamówienia w tej lokacji. Przy zastosowaniu klasycznego systemu WMS, można skorzystać ze ścieżki zbierania, jednak wstępne grupowanie produktów w jednym miejscu wpływa na szybkość załadunku.
System ERP dla branży meblarskiej powinien wspierać kreatywność przedsiębiorstwa i jego wzrost. Nie może go ograniczać. Dlatego wdrożenie nowego oprogramowania warto zacząć od identyfikacji rozwiązań i procesów, które obecnie sprawdzają się w firmie. Które elementy chcesz odwzorować w systemie, a które dotychczas utrudniały i wydłużały pracę? Przeanalizuj zalety oraz wady takiego projektu, a także zastanów się nad jego kosztem – w jaki sposób chcesz sfinansować to przedsięwzięcie. Istnieje wiele dobrych form finansowania wdrożeń narzędzi IT, o których warto dowiedzieć się przed przystąpieniem do pracy. W kontekście kosztów należy także uświadomić sobie, jakie korzyści biznesowe płyną z realizacji tego projektu. Jeżeli potrzebujesz pomocy, lub masz jakieś pytania, zachęcam do kontaktu.
Skontaktujemy się z Tobą bezpośrednio aby odpowiedzieć na pytanie.
Powrót do Bloga