Centrum zarządzania handlem online w systemie ERP – moduł Elektroniczne Kanały Sprzedaży


Z tego artykułu dowiesz się:

  1. W jaki sposób działa moduł ERP do obsługi elektronicznych kanałów sprzedaży?
  2. Jak to rozwiązanie wspiera firmy zajmujące się sprzedażą?
  3. Jak w praktyce działa moduł Elektroniczne Kanały Sprzedaży?

Centrum zarządzania handlem online w systemie ERP – moduł Elektroniczne Kanały Sprzedaży

Jeśli prowadzisz firmę handlową, to niemal na pewno sprzedajesz już w sieci. Możliwe, że nawet w więcej niż jednym kanale, bo Twoje produkty są do kupienia zarówno w sklepie e-Commerce, jak i np. na Allegro. Oprócz oczywistych zalet, wynikających z dywersyfikacji i skalowania sprzedaży, handel online to szereg wyzwań i problemów: Jak zarządzać dostępnością towaru w różnych kanałach? W jaki sposób panować nad spójnością cen i dynamicznie wdrażać akcje promocyjne? Co zrobić, kiedy to od niezadowolonego Klienta dowiesz się, że integracja z platformą e-Commerce nie działa… od kilku dni? Ręczne zarządzanie tymi aspektami to nie tylko strata czasu, ale i potencjalnie kosztowne błędy i zawiedzione zaufanie Klientów.

Odpowiadając na potrzeby firm handlowych, stworzyliśmy moduł Elektronicznych Kanałów Sprzedaży – jedno miejsce w systemie ERP, które zapewnia automatyczną i działającą w trybie ciągłym integrację ze wszystkimi kanałami handlu online. W jaki sposób działa i dlaczego warto zastanowić się na jego wdrożeniem? Jak pomaga firmom zajmującym się sprzedażą sprostać czekającym na nie wyzwaniom? O tym wszystkim opowiadam w poniższym artykule.

Geneza rozwiązania

Dzisiaj każda firma dystrybucyjna, handlowa realizuje swoje procesy obsługi Klienta za pomocą elektronicznych kanałów sprzedaży. W Sente wielokrotnie realizowaliśmy już integracje systemu Teneum X z rozwiązaniami do e-sprzedaży. Zazwyczaj budowaliśmy dedykowane mechanizmy do importu zamówień, eksportu statusów, dokumentów, eksportu towarów, cenników, dostępności asortymentu. Jednak za każdym razem korzystaliśmy z innej technologii integracyjnej. W trakcie tych wdrożeń powstało kilka różnych podejść do tego, w jaki sposób technicznie je realizować. Każda z nich miała zalety, jak i wady. Ponadto fakt, że każda przebiegała zupełnie inaczej, rodził wiele wyzwań wdrożeniowych.

Sytuacja ta spowodowała, że pojawiła się potrzeba przygotowania jednego spójnego modułu integracyjnego, opartego na doświadczeniach z wcześniejszych realizacji. Tak powstało rozwiązanie, które pozwala tworzyć kolejne integracje dostosowane do specyficznych potrzeb poszczególnych Klientów według jednej, spójnej metodyki.

Moduł Elektronicznych Kanałów Sprzedaży – założenia projektu

Moduł Elektronicznych Kanałów Sprzedaży jest elementem obszaru Handel i Dystrybucja systemu ERP. Główne założenia architektoniczne jego funkcjonowania obejmują:

  1. Moduł obsługuje w taki sam sposób dowolną platformę sprzedażową (technologicznie). Każda kolejna platforma (albo jej wersja API) może być łatwo podłączana do modułu.
  2. Moduł posiada API, udostępniające uniwersalne struktury i metody do importu/eksportu danych z modułu.
  3. Administrator po stronie Klienta ma możliwość samodzielnego monitorowania, kontroli, i reagowania (udrażniania) procesów przepływu danych pomiędzy modułem a kanałami sprzedaży.
  4. Administrator otrzymuje klarowny status danego zamówienia, z informacją o rodzaju błędu, jaki wystąpił podczas jego synchronizacji, możliwość ręcznego ponowienia danego procesu (importu/eksportu zamówienia, eksportu towaru itd.), z możliwością poprawienia treści komunikatu zarówno na poziomie komunikatu biznesowego, jak i komunikatu WebAPI do platformy, automatyczne powiadomienia monitorujące zgodność danych pomiędzy modułem a kanałami sprzedaży.

Elektroniczny kanał sprzedaży z punktu widzenia biznesowego to określona witryna, konto na marketplace, itp. W ramach kanału określana jest polityka cenowa, zakres dostępnych towarów, dostępność towarów, słowniki tłumaczeń, reguły obsługi zamówień w kanale w zależności od postaci zamówienia, zestaw procedur importu/eksportu, częstotliwość automatycznej synchronizacji danych itp.

Kanał sprzedaży to nie to samo co platforma sprzedaży, czy konto w platformie. Możesz mieć jedno konto, a w ramach niego np. 3-4 sklepy w różnych markach, pod różnymi domenami, do tego Allegro, Amazon itd.

Elektroniczne Kanały Sprzedaży – jak w praktyce działa moduł?

Integracja elektronicznych kanałów sprzedaży za pomocą jednego modułu to automatyzacja wielu procesów związanych z zarządzaniem towarami, cennikami, promocjami. Dzięki temu możliwe jest zaoszczędzenie wielu cennych godzin pracy, dotychczas poświęcanych na ich ręczne obsługiwanie. Jak z perspektywy biznesowej działa moduł Elektronicznych Kanałów Sprzedaży?

Zarządzanie aktywnymi kanałami sprzedaży i zamówieniami

Mnogość kanałów sprzedaży to dla organizacji szansa na budowanie przewagi rynkowej, ale też spore wyzwanie. Wielu przedsiębiorcom spędza ono sen z powiek – jak obsługiwać wszystkie tak, by żadnego zamówienia nie pominąć, nie zgubić i wszystkie obsługiwać równie szybko? Odpowiedzią jest korzystanie z modułu Elektronicznych Kanałów Sprzedaży, które daje możliwość łatwego i intuicyjnego zarządzania wszystkimi informacjami na temat aktywnych witryn w jednym miejscu.

Możesz mieć wiele kanałów, wiele marek, różne miejsca sprzedaży (własny sklep, Allegro, eBay, Amazon). Na platformach możesz mieć wiele kont sprzedażowych. Dzięki korzystaniu z rozwiązania do obsługi elektronicznych kanałów sprzedaży bez problemu zaktualizujesz ceny, stany magazynowe i zsynchronizujesz zamówienia oczekujące na realizację, a także przeanalizujesz dostępne dane statystyczne – dane ze wszystkich platform w jednym miejscu. Następnie z łatwością przygotujesz potrzebne raporty bazujące na aktualnych informacjach gromadzonych przez narzędzie. Wszystko to w jednym miejscu w systemie ERP, bez konieczności logowania się do poszczególnych witryn.

Import zamówień

W przypadku posiadania wielu kanałów e-sprzedaży problemem może być gromadzenie wszystkich zamówień w jednym miejscu i utrzymanie ich przejrzystości. Taka sytuacja może wydłużać proces ich kompletacji i powodować powstawanie pomyłek. W różnych kanałach zamówienia mogą mieć różne statusy, inne sposoby obsługi, modyfikacji. Ale realizowane są jednym procesem logistycznym. Konieczne jest więc “ubranie” ich w jeden, spójny model.

Dzięki modułowi do obsługi elektronicznych kanałów sprzedaży zyskujesz możliwość łatwego importowania wszystkich swoich zamówień w jedno miejsce – bez względu na to skąd pochodzą. Biuro Obsługi Klienta ma wówczas jednoczesny wgląd we wszystkie zlecenia, w spójny sposób, i osoba odpowiedzialna za ich przyjmowanie nie musi „przeklikiwać” się pomiędzy witrynami. Ponadto pozwala to zapewnić kontrahentom wiarygodnych informacji o dostępnych stanach magazynowych, gdyż rozwiązanie dokonuje blokad w kanale B, jeśli Klient zamówił dostępne sztuki towaru w kanale A.

elektroniczne kanały sprzedaży

Zarządzanie towarami i cenami

Kolejną trudnością w przypadku korzystania z wielu kanałów sprzedaży jest zachowanie spójności w informacjach i cenach prezentowanego asortymentu. Zarządzanie nimi manualnie, może powodować błędy i rozbieżności.

Rozwiązanie umożliwia także zarządzanie całym dostępnym asortymentem z jednego miejsca. Bez problemu możesz konfigurować dane na temat poszczególnych towarów, ich ceny, widoczność w poszczególnych witrynach itd. Do określania cen wykorzystasz standardowe mechanizmy budowania cenników i reguł promocyjnych, jakie są w systemie ERP. Narzędzie pozwala na szybkie dokonywanie synchronizacji wszystkich informacji na temat produktów dostępnych w Twoim sklepie.

Obsługa wyciągów bankowych

Nabywcy są obecnie coraz bardziej wymagający i oczekują rozwiązań idealnie dopasowanych do ich potrzeb. Możliwość płatności kartą, przelewem, przy pomocy e-portfela lub płatności odroczonej to standard, który musisz zapewnić swoim Klientom.

Rozwiązanie do obsługi elektronicznych kanałów sprzedaży pozwala na bezbłędną obsługę wszystkich płatności, dzięki możliwości obsługi wszystkich największych operatorów płatności.

Moduł Elektronicznych Kanałów Sprzedaży – dla kogo?

Wdrożenie ERP z modułem Elektronicznych Kanałów Sprzedaży (lub samego modułu, jeżeli posiadasz już system podstawowy) to rozwiązanie dla wszystkich właścicieli sklepów internetowych, którzy chcą usprawnić wewnętrzne procesy obsługi zamówień internetowych pobieranych z różnych platform czy kont sprzedażowych. Co więcej, jest ono niezbędne dla wszystkich, którzy korzystają z więcej niż jednej platformy i chcą mieć wgląd do danych na temat zamówień w jednym miejscu.