ERP dla eCommerce - 3 kluczowe wyzwania

W obszarze systemów IT branża eCommerce ma coraz więcej potrzeb. Wynika to z prostego oczekiwania, płynącego prosto od klientów: więcej, szybciej, taniej. Najistotniejsze z perspektywy właścicieli sklepów internetowych są niezmiennie 3 zagadnienia: obsługa zwrotów, dostępność towarów oraz integracja z platformami sprzedażowymi. Rozwój w tych trzech kierunkach możliwy jest tylko dzięki automatyzacji powtarzalnych czynności i usprawnieniu procesów back-office. Nieodzowny w tym zakresie jest dostosowany do specyfiki biznesu system ERP.

Obsługa zwrotów w eCommerce

Im wiecej sprzedaży, tym więcej zwrotów. Jeszcze nie tak dawno dokonywaliśmy zakupów w sieci dużo ostrożniej. Obecnie coraz częściej, aby zachęcić klienta, sklepy stosują politykę darmowego zwrotu towaru. To znacznie obniża ryzyko po stronie klienta, który jest w stanie zapłacić więcej, ale chce mieć odpowiednie poczucie bezpieczeństwa. Zwroty to jednak bardzo duże wyzwanie do obsługi w magazynie. Sytuacja, kiedy otrzymujemy kilkadziesiąt przesyłek dziennie pojedynczego towaru, gdzie każdy trzeba rozwieść w inną lokalizację dużego magazynu, może stać się zajęciem dla jednej lub nawet większej ilości osób. A to kosztuje.

Jak usprawnić ten proces? Jednym z rozwiązań jest koncepcja wieloetapowego sortera. Towar po rozpakowaniu jest odkładany w grupy, np. pod kątem korytarzy czy regałów na magazynie. Jeśli ilość towarów w grupie osiągnie pewną wielkość, jeden magazynier pobiera całą grupę i rozwozi w magazynie – z założenia między lokacje położone blisko siebie. Jeśli magazyn jest duży, a strefy odkładcze małe, można zastosować sortowanie wieloetapowe. Cel jest jeden – by magazynier nie spacerował po magazynie z jedną sztuka towaru, a jedno przejście wykorzystać do szybkiego rozłożenia wielu towarów jednocześnie. W niektórych branżach, takich jak fashion, rozwiązania tego typu są koniecznością do sprawnej obsługi klienta.

Dostępność towarów w sklepie internetowym

Dostępność towarów w sklepie internetowym to kwestia, która budzi wiele wątpliwości. Z perspektywy właścicieli sklepów najlepiej byłoby prezentować jak najszerszą ofertę produktów, ponieważ klient, który nie znajdzie w asortymencie danego sklepu wszystkiego tego, czego poszukuje, złoży zamówienie gdzie indziej. Jednak jeśli prezentowane produkty nie są faktycznie dostępne, a dostawa zamówienia się przedłuży, to trzeba się liczyć z niezadowoleniem klienta, złymi opiniami i małą szansą na ponowne dokonanie zakupu.

Z tego względu prawidłowe zdefiniowanie dostępności towarów do sprzedaży jest kluczowe. Określa się ją na podstawie stanów magazynowych ewidencjonowanych w systemie ERP. Jest to najprostszy wskaźnik, który powinien mówić o rzeczywistej dostępności towarów. Powinien, ponieważ często nie jest on wiarygodny, ponieważ firmy mają problem z dokładnością  i poprawnością prowadzenia ewidencji magazynowej i opóźnieniami w ewidencjonowaniu przyjęć i wydań towarów. Przyczynia się to do sytuacji, w których towar wg stanów magazynowych jest dostępny, lecz fizycznie nie znajduje się w magazynie. 

Popularną obecnie metodą wykorzystywaną w procesie realizacji zamówień ze sklepu internetowego jest dropshipping. Polega on na wysyłaniu towaru do klienta bezpośrednio z magazynu dostawcy. Dostępność towarów w sklepie internetowym określa się wówczas na podstawie stanów magazynowych dropshippera. Powodzenie wykorzystania tej metody realizacji zamówień zależy od rzetelności dostawcy i wiarygodności deklarowanych przez niego stanów magazynowych, ale również od stopnia integracji z systemem dropshippera. Chodzi o to, by nasze zamówienie do niego trafiło natychmiast po złożeniu zamówienia klienta – inaczej “nasz” towar może trafić do kogoś innego.

Oprócz korzystania z towarów dostępnych we własnym magazynie i w magazynie dropshippera, można oczywiście korzystać z dostawy. Dostępność towarów od dostawców może być różna i waha się od 24h do 7 dni. 

Kiedy określenie rzeczywistej dostępności towarów jest trudne i może powodować pomyłki, często stosuje się pojęcie dostępności w czasie. Dzięki temu nie trzeba deklarować natychmiastowej dostawy towarów, a można posłużyć się bezpieczniejszymi i lepiej oddającymi stan faktyczny określeniami np. dostępny w 48h, dostępny do 7 dni itp.

Integracja z platformami sprzedażowymi

Standardowym rozwiązaniem stały się integracje systemów sprzedażowych z platformami eCommerce. Wciąż najbardziej popularną platformą jest Allegro; Amazon, Agito czy Ceneo wcale nie pozostają daleko w tyle. Współpraca z tymi kanałami sprzedaży zwykle oznacza integrację z kartotekami liczącymi setki lub tysiące pozycji. W większości przypadków nie jest to skomplikowane, często odbywa się dwutorowo: sprzedawca musi przygotować informację o swojej ofercie w taki sposób, aby platforma mogła ją pobrać, następnie pozostaje wykonanie integracji w zakresie obsługi zamówień. Przy nie dużej ilości zleceń, których obsługa nie zajmuje dużo czasu integracja w zakresie obsługi zamówień nie jest konieczna, robi się ją w momencie, gdy liczba zamówień zaczyna zajmować za dużo czasu, zwykle powyżej 20-50 zamówień dziennie. Wtedy warto pomyśleć o integracji bezpośredniej w zakresie obsługi zamówień. Ponieważ standardem przy integracji jest wykorzystywanie technologii WebService lub wymiana plików XML – dobrze jest, aby posiadany system miał możliwość automatyzacji wymiany danych z innymi systemami.

Komentarze (0)

Polecane artykuły

bg eCommerce

System ERP dla e-Commerce – jak może Ci pomóc?

Zadaniem systemów ERP obecnie, nie jest tylko wspomaganie zadań księgowych, sprzedażowych, itp. Ich najważniejszą rolą jest takie wsparcie firmy, by jak najefektywniej wykorzystywała zasób czasu, jakim dysponują jej pracownicy.

bg eCommerce

ecommerce,

WMS dla e-Commerce – jak wspiera biznes?

WMS dla e-Commerce to narzędzie służące do zwiększania wydajności i sprawności firmy. Im większa skala, skomplikowanie i złożoność procesów zachodzących w przedsiębiorstwie, tym zwrot z inwestycji w system będzie szybszy i bardziej zauważalny.

bg eCommerce

Czas pandemii – wyzwania dla branży e-Commerce

Pandemia wirusa SARS-CoV-2 zrewolucjonizowała rzeczywistość. Trudna sytuacja i warunki do jakich musiał zaadaptować się cały świat, stworzyła erę biznesu cyfrowego. To wiele szans i możliwości dla firm z branży e-Commerce. Jednakże, tak nagła zmiana (w przeciwieństwie do stopniowego przechodzenia na model cyfrowy do jakiego byliśmy przyzwyczajeni) to również liczne zagrożenia i wyzwania.

bg eCommerce

Klęska urodzaju w e-Commerce – ostatni dzwonek na podniesienie wydajności

Kryzys związany z epidemią wirusa SARS-CoV-2 dzieje się na naszych oczach. Sklepy internetowe napotykają liczne trudności, związane ze wzmożonym ruchem i dynamicznie rosnącą liczbą zamówień. Sytuacja rodzi sporo problemów logistycznych

bg eCommerce

ecommerce, ecommerce erp, retail,

Wyzwania branży retail – świadomy i wymagający klient

Współcześni konsumenci są coraz bardziej świadomi i oczekują większej kontroli nad procesem zakupów i dostawy, jasnych zasad zwrotów oraz premiowania zakupów w postaci atrakcyjnych programów lojalnościowych.

bg eCommerce

ecommerce, system finansowo-księgowy,

W jaki sposób system finansowo-księgowy może pomóc zwiększać oszczędności i szybkość realizowanych zamówień?

Jak zwiększyć oszczędności przy pomocy systemu finansowo-księgowego? Jakie elementy powinno posiadać rozwiązanie dla ecommerce? W jaki sposób automatyzować obsługę zamówień i płatności?

ZAPISZ SIĘ DO NEWSLETTERA I BĄDŹ NA BIŻĄCO.