Kanał dystrybucji wyłącznej, inaczej ekskluzywna, opiera się na zaangażowaniu ograniczonej liczby pośredników. Towary nie są nabywane przez wszystkich klientów, ponieważ ta strategia opiera się głównie na rozprowadzaniu specjalnych produktów. Nabywca poświęca w tym przypadku najwięcej czasu i wysiłku na poznanie dóbr, zazwyczaj jest już zdecydowany i nie bierze pod uwagę tańszych zamienników. Zwykle są to luksusowe rzeczy o wysokiej wartości, a przy wyborze brana pod uwagę jest marka. Za przykład można uznać np. limitowane edycje biżuterii lub zegarków, torebki znanych projektantów.
Powyższe strategie dystrybucji łatwo dopasować do swojego przedsiębiorstwa. Zanim zdecydujesz się na którąś, zastanów się, do jakich i ilu klientów chcesz docierać. Zapewne w pierwszym odruchu myślisz: im więcej, tym lepiej. Jednak czy na pewno nieograniczona liczba nabywców jest dobra dla Twojej firmy? W przypadku towarów luksusowych, aby dotrzeć do jak największej liczby kupujących, należałoby obniżyć jego cenę. Przekłada się to na straty finansowe.