Zarządzanie łańcuchem dostaw skupia się przede wszystkim wokół efektywnego przepływu towarów, środków finansowych i informacji związanych z produktami lub usługami – od chwili zakupu surowców, aż po dostawę wyrobu końcowego do miejsca docelowego. Wszystkie działania związane z tym procesem skupiają się na tym, by odbywał się on jak najszybciej, bez zbędnych zakłóceń. Tak przynajmniej powinno to wyglądać w teorii, ale – jak pokazują sytuacje światowych kryzysów – w praktyce są momenty, w których nie wszystko działa tak, jak powinno. W ciągu ostatnich dwóch dekad nie brakowało okazji, w których czasie dochodziło do chwilowego przerwania łańcuchów dostaw – zarówno tych lokalnych, jak i globalnych. Taka sytuacja miała miejsce np. w 2011 roku po trzęsieniu ziemi i tsunami w Japonii czy po powodziach w Tajlandii. I chociaż za każdym razem od strony logistycznej wygląda to podobnie, ja skupię się dzisiaj na bardziej aktualnych okolicznościach, czyli pandemii Covid-19. Jaki wpływ na globalne łańcuchy dostaw miała i jak zmieniła prognozy w tym zakresie na kolejne lata? Jak systemy WMS wspierają biznes obecnie i jaka będzie ich rola w przyszłości? Na te pytania odpowiadam w artykule poniżej.